۸ تیر ۱۳۹۲، ۸:۲۴

علل کم توجهی به عقلانیت در جامعه ایرانی/ تعریف درست از عقل در تبعیت بیشتر از آن موثر است

علل کم توجهی به عقلانیت در جامعه ایرانی/ تعریف درست از عقل در تبعیت بیشتر از آن موثر است

یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: ریشه و علل کمتر توجه کردن به عقلانیت در جامعه ایرانی به مباحث تاریخی و جامعه شناختی بر می گردد و اینکه در فرهنگ بعضی از ایرانیان عواطف و احساسات بیشتر غلبه دارد شاید هم حاکمان در طول تاریخ برای بهره مندی از اغراض سیاسی و اجتماعی عواطف و احساسات را در ایرانیان برجسته کرده اند.

دکترحسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه عقل و خرد در زندگی فردی و جمعی انسان چه جایگاهی دارد و اینکه در اندیشه دینی از عقل به عنوان «رسول درون» یادشده چه معنایی دارد به خبرنگار مهر گفت: عقل از ممیزات و مشخصات انسان از سایر موجودات بویژه حیوانات است. بهره مندی از عقل و استفاده از آن در زندگی از بدیهیات است.  عقل در انسان، انسان را هدایت می کند. قدما می گفتند انسان حیوان ناطق است و نطق به معنی عقل بود. اما امروزه می گویند انسان قدرت حل مسئه را دارد به معنای اینکه از عقل بهره مند می شود.

وی افزود: انسان باید برای حل تمامی مسائل و مشکلاتش از عقل استفاده کند. تصور نمی شود کرد که اگر انسان بخواهد از عقلش بهره نبرد چه زندگی ای خواهد داشت. البته انسان دو بعد دارد یک بعد عواطف و احساسات و یک بعد عقل. به نظر می رسد که آن بعد عواطف و احساسات هم اگر با عقل هدایت بشود کارسازتر است و اگر عواطف و احساسات عقل را تحت الشعاع قرار دهند برای انسان مشکل ساز خواهد شد. کاربرد و استفاده از عقل در انسان خیلی بدیهی و واضح است.

این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ و فلسفه در مورد اینکه جامعه ایرانی تا چه میزان در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی «عقلانیت» را مدنظر قرار می دهد هم افزود: از بعد فردی عقلانیت که بیرون بیاییم در بعد اجتماعی و جمعی باز خیلی بدیهی و روشن است که عقل همان قدرت حل مسئله در زندگی اجتماعی و جمعی را دارد. همانطور که عقل مسائل فردی را حل می کند بهره مندی از آن قادر است مسائل اجتماعی را حل کند.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در مورد اینکه اگر بپذیریم که جامعه ما کمتر به عقلانیت تکیه دارد علل و ریشه های آن چیست، گفت: حالا جامعه ایرانی در مسائل اجتماعی ممکن است عواطف و احساساتش بر عقلش غلبه یابد زیرا ایرانیان عاطفی و احساساتی هستند اما طبعاً آرمان این مسئله این است که بعد عقلی بر بعد عواطف غلبه پیدا کند. برجسته کردن عواطف و احساسات و تحت الشعاع قرار دادن عقل جامعه را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. ریشه ها و علل کمتر توجه کردن به عقلانیت در جامعه ایرانی به مباحث تاریخی و جامعه شناختی بر می گردد . اینکه در فرهنگ بعضی از ایرانیان عواطف و احساسات بیشتر غلبه دارد شاید هم حاکمان در طول تاریخ برای بهره مندی از اغراض سیاسی و اجتماعی عواطف و احساسات را در ایرانیان برجسته کرده اند.

این استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه راهکار ارتقای عقلانیت در جامعه چیست، یادآور شد: هیچ کسی ادعا نمی کند که عقل چیز خوبی نیست و ضد عقلانی است. بلکه افراد در تعاریف عقل و عقلانیت با هم مشکل دارند. اگر تعریف درستی از عقل و عقلانیت ارائه شود که مورد قبول همگان باشد بدیهی است که همه از آن تبعیت کرده و کسی پیدا نمی شود که بگوید من ضد عقل هستم زیرا استفاده از عقل همان قدر بدیهی است که عدم بهره مندی از عقل قبحش بدیهی است.

کد خبر 2083231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha